Tuesday, May 10, 2011

Perhentian Island Day 1

Sebelum cerita ni aku lupa..baik aku selitkan jugak diantara entry2 pasal kawen ni..byk sgt aku rase aku nk revealkan sepanjang hari bersejarah aku tu..so takes time la sket kan..:)

1 May kan public holiday kan? so awal bulan 4 lg Yana and Asila plan nk pegi pulau perhentian..diorang ajak la kitorang...aku ape lg kan...mmg setuju la kalau bab jalan2 ni..:)So this is the 2nd time aku ke sane.. Bilik dah book...atas bantuan kawan2 pulau..Asila n Yana ni dah pegi sana bln 3 yang lepas..so diorg dah kumpul kwn2 kat sana dah..hehe..tapi..A week before Asila telah menghancurkan harapan kitorang...dia x dpt nak join...sbb budget dia dah lari...katenye la kan..so Yana pon menawarkan diri dia untuk ditarik..erk..maybe ayat "menarik diri" lg sesuai kot..huhu..So aku and hubby mcm dah putus harapan and decide balik Johor jek la kan..

Make it short, Jumaat malam sabtu kitorang lepak kat mamak Rawang..Seperti biasa lah..orang yg cancel plan last2 minute ni mmg la kene bahan dengan rakusnya kan? Tetiba Asila pon berbunyi.."Jom la pegi..aku ok jek.." Pulak....:P masa tu jam dah pukul 2.30 pagi..Bilik yg dah book tu dah cancel dah..pastu diorg contact la kwn2 pulau tu..Kwn2 pulau suruh kami dtg jek..tmpt tggl nanti fikir..and dia ckp ada lagi kot...." perkataan KOT tu x memberi halangan apa2 tuk kitorg proceed with that plan...kul 2.45pagi aku and b balik Kajang...packing2 barang...b tido sbb dia yg nak kene drive and aku yang pack brg..Pukul 5.45pagi gerak pergi rawang semula amik Asila and Yana di rumah masing2...and terus shoot lebih kurang kul 7.30pagi...

Kitorg decide nak lalu Gua Musang sbb PAPAGO (apps iphone aka GPS) bgtahu yg jln Gua Musang lagi dekat berbanding ke Kuala Terengganu...

Setelah 8jam drive,pukul 3 ptg kami pon sampailah ke Jeti Kuala Besut...Park kereta kat situ..Ada mamat ni offer diri la nk jagakan kereta..tp we have to pay la kan..Nak pastikan kereta kita selamat...so bayar jek la...:)


Ni tempat parkingnya..1 hari RM7..so kami amik 3 hari = RM21

Memang berbeza dengan last time aku dtg sini about 4 years ago kot...dulu jeti xde lagi..nak naik bot, naik direct je dr benteng..

Bot untuk ke Pulau beroperasi setiap hari pukul 8 pagi, 12 tgh hari and 4 ptg only..So kitorg kene tunggu la sampai pukul 4ptg... So ape lagi..makan time la kan...






Hubby and me..:)


Ni dia Jeti Kuala Besut...nampak lebih teratur la kalau dah ada jeti ni...


Ok..nak masuk Pulau, U have to pay RM5 each..ni dia rupa tiketnya...

Kos bot pulak kalau tak silap aku pergi dan balik RM75 each..tapi disebabkan ada kawan2 dr sana..so kami dpt staff price la...RM50 each...:)


Ni dia speedboat tu...we shared with mat saleh sekeluarga...


After about 40minutes, we arrived. We stayed in Coral Bay (Perhentian kecil).. For those yang suka night life, better u stay in Perhentian Kecil because last time I stayed in Perhentian Besar tapi kat sana no night life at all..hukhuk...

Then terus la jumpa kawan2 di sana...diorang kebanyakannya bekerja kat kedai makan and ada yang jadi boatman..So kami lepak la kat kedai member ni...Cerita punya cerita ada berita kurang baik.."semua chalet2 murah dah full"...tapi kitorg still lg gelak2 buat xde ape2 yg berlaku..


Order minum...disebabkan pembuat air tu kawan2 jugak..so dapat la special punya..special in term of rasa la..semuanya dia bg lebih..:) Watermelon juice..mango banana...mix fruit ice blended and coffee choc ice blended..


Pastu layan sunset...tak berapa nk cantik view da sbb awan berkepul2 pulak haritu...

Pastu berita gembira menyusul.."malam ni kita tidur kat kampung la.." ha? kampung? what do you mean kampung? Rupa2nya kat sane ada perkampungan...yang slalu kita lepak2 tengok2 tu just tempat peranginan..Mama (owner kedai) bersetuju nk tumpangkan kitorg kat uma dia...tapi kene tunggu kul 11mlm dia tutup kedai..baru la boleh gerak ke kampung...so sambil menunggu...kita makan lagiiii...



Masa dinanti2 telah tiba...Excited giler sebab ni 1st time kami naik bot tgh2 mlm..cuak babe! Gelap gulita...dah mcm pelarian dah rasenye dengan beg2 pakaian lagi kan..haha...air surut and weolz kena la tolak bot beramai2....seronok! terasa mcm jadi org pulau sekejap..hehe...


B sempat snap pic ni..:)

Angin malam tu boleh pulak kuat kan..mmg cuak masing2..sampai kampung je kitorang mandi2 pastu depan umah mama tu ada kedai makan..tu pon mama yang punya..dsebabkan angin kuat mlm tu kitorg decide tidur kedai jek la...segan nak tidur uma mama...so beramai2 tidur kat kedai..semua meja2 kat depan tu kitorg tolak tepi..pastu bentang tikar and mama provide bantal..hehe...masa dah duduk2 tu pulak...secubit angin pon xde..adoi la...tahan jek la nyamuk2 yg sebesar gajah itu...bak kata Yana "ni nyamuk ke burung ni??" sumpah aku gelak...hahaha... Mlm tu aku tidur ditemani b...yg lain pegi bersiar2 mengambil angin mlm..aku tidur dgn selesa kot smpai x sedar ape2...nasib baik aku bawak kain sehelai boleh la buat selimut..so nyamuk x berani kacau..:)

No comments: